Hotelkæde straffet med bøde på kr. 1 mio. for overtrædelse af GDPR
Manglende overholdelse af slettefrister
Baggrunden for dommen er en sag om en hotelkæde, der blev politianmeldt for ikke at efterleve de slettefrister, den selv havde fastsat. Det drejede sig om ca. 500.000 kundeprofiler, der burde have været slettet fra hotelkædens bookingsystem, fordi det, ifølge hotelkæden selv, ikke var nødvendigt at opbevare oplysningerne længere.
Østre Landsret fandt, at opbevaringen af personoplysningerne var en overtrædelse af reglerne i GDPR om opbevaring af personoplysninger. Landsretten idømte hotelkæden en bøde på kr. 1 mio.
Læs også: Manglende sletning af persondata kan koste hotelkæde dyrt
Har I styr på jeres sletteprocedurer?
Dommen sætter fokus på vigtigheden af, at virksomheder nøje overvejer deres sletteprocedurer og sikrer, at der ikke opbevares personoplysninger i længere tid end nødvendigt.
Virksomheder bør desuden implementere procedurer for opfølgning på sletning – en kontrol af, at sletningen er gennemført – for at undgå alvorlige sanktioner, som eksemplet i denne sag, der udmundede sig i en millionbøde.
Læs mere om sagen på Datatilsynets hjemmeside. Her kan du også læse mere om gode råd til sletning af personoplysninger.