Forbrugerombudsmændene i Norge, Sverige, Finland og Danmark er blevet enige om at styrke det fremtidige samarbejde om de udfordringer, som den digitale udvikling giver, hvad angår privatlivs-, data- og forbrugerbeskyttelse
Der er en stigende tendens til, at virksomheder udveksler og gemmer større mængder data om forbrugernes køb, præferencer og lokationer til brug for fremtidig markedsføring.
Forbrugerbeskyttelsen er ganske klart beskrevet i lovgivningen, når det kommer til markedsføring gennem telefonsalg og e-mails, men virksomheders indsamling og brug af data i markedsføringsøjemed bliver mere kompleks, i takt med at teknologien åbner for nye muligheder.
Forbrugerne bliver ofte bedt om at udlevere personlige data for at kunne benytte helt almindelige ydelser som mobiltelefoni, betalingstjenester, transport eller sociale medier. Dermed bliver deres data også en form for betaling.
Det gør det svært at sammenligne den reelle pris på tværs af udbydere. Samtidig er det svært for forbrugerne at gennemskue, om værdien af de oplysninger, som de afgiver, modsvarer værdien af det produkt eller den ydelse, som forbrugeren ønsker.
Du kan læse mere på forbrugerombudsmandens hjemmeside her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →