Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Datatilsynet har truffet to afgørelser i sager om cookie walls på hjemmesider og er fremkommet med generelle retningslinjer om brugen af cookie walls

Bird & Bird
28/02/2023
Datatilsynet har truffet to afgørelser i sager om cookie walls på hjemmesider og er fremkommet med generelle retningslinjer om brugen af cookie walls
Bird & Bird logo
Datatilsynet har truffet to afgørelser i sager om cookie walls på hjemmesider og er i den forbindelse mandag den 20. februar 2023 fremkommet med et sæt generelle retningslinjer om brugen af samtykkeløsninger til cookie walls.

En cookie wall er en fremgangsmåde, hvor en virksomhed gør adgangen til sin hjemmeside eller tjeneste betinget af, at den besøgende giver sit samtykke til behandling af sine personoplysninger – oftest til brug for markedsføring.


På baggrund af to konkrete sager, har Datatilsynet taget stilling til, i hvilket omfang Gul og Gratis’ og Jysk Fynske Mediers brug af cookie walls var inden for rammerne af de databeskyttelsesretlige regler. Begge sager blev forelagt Datarådet. Du kan læse om sagerne her.


I forbindelse med offentliggørelsen af de to sager, har Datatilsynet valgt at udstikke nogle generelle retningslinjer hvis man som hjemmesideejer ønsker at anvende cookie walls:


1 - Et rimeligt alternativ

Virksomheder, der ønsker at benytte en cookie wall, skal tilbyde de besøgende, der ikke ønsker at give samtykke til behandling af personoplysninger, et rimeligt alternativ hertil. Et rimeligt alternativ, kan, ifølge Datatilsynet, være at de besøgende tilbydes adgang mod betaling.


2 - En rimelig pris

Virksomheder, der ønsker at benytte en cookie wall, hvor alternativet til de besøgendes samtykke er betaling, ikke må fastsætte en urimelig høj pris for betalingsalternativet. Datatilsynet har hertil bemærket, at det ikke tilkommer dem at gå ind i prisfastsættelsen af indholdet, tjenester, mv.


3 - Begrænset til det nødvendige

Endvidere fremgår af det Datatilsynets retningslinjer, at når virksomheder tilbyder valget mellem betaling eller samtykke til indsamling af personoplysninger med hensyn til adgang til virksomhedens indhold eller tjenester, skal virksomhederne kunne påvise, at alle de formål, som virksomheden anmoder om samtykke til, udgør en nødvendig del af dette alternativ.


4 - Behandling af personoplysninger når de besøgende har betalt

Datatilsynet udtaler til sidst, at i de tilfælde hvor de besøgende har betalt for adgangen til indholdet eller tjenesten, må virksomheden behandle de oplysninger, der er nødvendige for at levere indholdet eller tjenesten, f.eks. hvis leveringen forudsætter oprettelsen af en konto eller brugerprofil. Virksomheden må således ikke behandle oplysninger til flere formål end det, der er nødvendigt for, at den pågældende tjeneste kan leveres, til f.eks. markedsføringsformål.


Bird & Birds bemærkninger

Det er positivt at Datatilsynet nu tager konkret stilling til brugen af cookie walls, eftersom virksomheder længe har efterspurgt klare retningslinjer fra Datatilsynet. Datatilsynets nye retningslinjer står i kontrast til, hvad Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB) tidligere har udtalt om brugen af cookie walls i EDPB’s vejledning om samtykke.


I Bird&Bird ser vi endvidere positivt på, at Datatilsynet blåstempler brugen af cookie walls, mod at man som hjemmesideejer selvfølgelig iagttager de nye retningslinjer fra Datatilsynet.


Brugeren vil således blive præsenteret for et reelt valg når man bliver mødt af en cookie wall, og brugeren vil måske endda opleve, at få mere kontrol over, hvad man reelt samtykker til.


Det åbner naturligvis op for en hel ny måde at kunne ”betale” sig til at læse indhold online, mod at brugeren betaler med sine data. Det kræver selvfølgelig, at man som virksomhed har indhentet et samtykke fra brugeren, som lever op til de databeskyttelsesretlige regler, i situationer, hvor de cookies man placerer hos den registrerede, bruges til at indsamle personoplysninger om brugeren. Det vil typisk være til markedsføringsformål. Du kan læse mere om cookies her.


Med Datatilsynets afgørelse, bliver det nu spændende at se, om flere virksomheder vil opstille cookie walls eller om det i praksis ikke vil medføre de store ændringer.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår har I sidst ført tilsyn med jeres databehandlere?
Hvornår har I sidst ført tilsyn med jeres databehandlere?
20/02/2024
Persondata
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Implementeringen af NIS2-direktivet bliver forsinket
Implementeringen af NIS2-direktivet bliver forsinket
20/02/2024
Compliance, EU-ret, Persondata
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted