Forbrugerombudsmanden har i dag udtalt, at det ikke kun er banker og andre udbydere af betalingstjenester, som ikke må indsamle oplysninger om deres kunders forbrugsmønstre til brug for eksempelvis markedsføring og videresalg. Forbuddet gælder ifølge Forbrugerombudsmanden også detailbutikker, dagligvarekæder og andre virksomheder.
Efter betalingstjenestelovens § 85, stk. 3 må betalerens udbyder (banker og andre udbydere af betalingstjenester) ikke behandle oplysninger om, hvor kunder har brugt deres betalingskort, og hvad de har købt. Forbrugerombudsmanden har tidligere været af den opfattelse, at forbuddet ikke omfatter andre virksomheder, men har nu ændret opfattelse, hvilket begrundes med en række henvendelser om spørgsmålet til Forbrugerombudsmanden samt den generelle udvikling på området.
Formålet med forbuddet er at undgå, at kundernes betalingsoplysninger bliver brugt til bl.a. målrettet markedsføring og dannelse af forbrugsprofiler. Reglerne kan ikke fraviges ved aftale i forbrugerforhold, hvorimod dette er muligt i erhvervsforhold. I visse situationer er det dog tilladt at indhente de nævnte oplysninger, herunder hvis det er nødvendigt for at gennemføre transaktionen eller en funktion, som der er knyttet til betalingskortet.
Afhængig af hvordan et loyalitetskoncept er udformet, er det muligt, at forbuddet ikke gælder disse koncepter, herunder hvis loyalitetskonceptet er tilstrækkeligt adskilt fra betalingsfunktionen på betalingskortet.
Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelser
her og
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →