Skatterådet har i et bindende svar fastslået, at en autoforhandlers salg af serviceaftaler, som både dækker faste servicebesøg samt løbende uforudsete reparationer, er delvis fritaget for moms.
I forbindelse med en autoforhandlers salg af serviceaftaler til biler har Skatterådet i bindende svar
SKM2015.638.SR fastslået, at en del af den omhandlende serviceaftale skal sidestilles med salg af en forsikringsydelse.
Serviceaftalen i den konkrete sag indeholdt serviceeftersyn, udskiftning af sliddele og udførsel af alle uforudsete reparationer.
Skatterådet fastslår, at det løbende servicebesøg, som er beskrevet i bilens ”Garanti- og eftersynshæfte”, herunder eksempelvis udskiftning af olie og oliefilter, kontrol af bremse- og kølevæske samt udskiftning af reservedele i form af eksempelvis lyddæmpere, støddæmpere, bremseklodser, bremseskriver, pærer og tændrør som følge af almindelig slitage er momspligtige leverancer.
Uforudsete reparationer, det vil sige udskiftninger, som ikke er fastlagt på forhånd i bilens ”Garanti- og eftersynshæfte, eller som ikke følger af almindelig slitage på bilen, anses derimod for at være en momsfritaget forsikringsydelse.
Vores vurdering
Når serviceaftalerne dækker leverancer bestående af såvel de faste servicebesøg samt udførsel af uforudsete reparationer, vil en del af serviceaftalen være fritaget for moms. Forhandlere, som tilbyder de omhandlende serviceaftaler, skal således være opmærksomme på, om de eventuelt bliver pligtig til at lade sig registrere for lønsumsafgift og betale lønsumsafgift af den del af leverancen, som kan henføres til forsikringsdelen.
Det bindende svar giver visse udfordringer i forhold til vurdering af, hvor stor en andel af serviceaftalen, der bliver momsfritaget. Dette skyldes, at de fleste forhandlere ikke udbyder særskilte serviceaftaler, som alene består af enten leverancer omfattet af ”Garanti- og eftersynshæftet” eller dækning af uforudsete udgifter.
Når forhandlerne ikke har særskilte salg af de pågældende leverancer, skal salgsprisen for servicepakkerne fordeles på grundlag af en omkostningsbaseret metode, hvilket betyder, at den enkelte udbyder af serviceaftalen hvert år skal opgøre, hvor stor en andel af omkostningerne til udførelse af serviceaftalerne, der kan henføres til henholdsvis de momspligtige og de momsfrie leverancer.
Skatterådet har ud over de faste leverancer i tilknytning til de forskellige servicebesøg i henhold ”Garanti- og eftersynshæftet”, ligeledes anset udskiftning af lyddæmpere, støddæmpere, bremseklodser, bremseskriver, pærer og tændrør for at være momspligtige leverancer, når udskiftningen anses for at være et led i almindelig slitage.
Udskiftning af de pågældende reservedele kan efter vores vurdering ikke altid blive anset for momspligtige leverancer, hvis udskiftningen sker på et tidspunkt, hvor det ikke må anses for at være normal slitage.
Det bindende svar kan således give nye udfordringer i forhold til SKAT med hensyn til drøftelse af, hvornår udskiftning af en reservedel må anses for at være almindelig slitage, hvis prisen for serviceaftalen skal fordeles på grundlag af en omkostningsbaseret metode.
Vi kan således opfordre til, at importører i samarbejde med fabrikkerne får udarbejdet nogle retningslinjer for, hvornår de enkelte komponenter i en bil må anses for normalt at skulle udskiftes på grund af slitage.
Alternativ skal de enkelte forhandlere sikre sig, at servicepakker også udbydes i ren form, således at der er en særskilt pris på henholdsvis køb af serviceaftaler i henhold til ”Garanti- og eftersynshæfte og en pris for en aftale vedrørende dækning af uforudsete reparationer.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →