Ny lovgivning betyder, at fremførselsberettigede skatteunderskud fra 2002-2013 nu skal registreres digitalt hos SKAT for, at selskaber mv. bevarer retten til at fremføre underskuddet.
Selskaber, fonde og foreninger kan fremføre deres skatteunderskud til modregning i efterfølgende årsoverskud, hvilket selskaberne mv. i princippet kan gøre uden tidsbegrænsning.
Registreringen af fremførselsberettigede skatteunderskud fra 2002-2013 skal ske senest den 1. august 2015. Såfremt fristen ikke overholdes, er udgangspunktet, at selskaber mv. mister retten til at benytte underskuddene.
Indberetningen skal foretages for hvert indkomstår og for hvert selskab i en sambeskatning. Det er administrationsselskabet, der skal foretage indberetningen for de selskaber mv., som var omfattet af sambeskatningskredsen pr. 1. oktober 2014.
Selskaber, fonde og foreninger, der ikke indgår i en sambeskatning, skal kun indberette restunderskuddet som opgjort ved udgangen af indkomståret 2013 og ikke fordele restunderskuddet på indkomstårene 2002-2013.
Indberetningen for 2002-2013 skal kun foretages denne ene gang. Underskudsregistret bliver fremover opdateret automatisk, når selskaber mv. selvangiver den skattepligtige indkomst. Underskud, der allerede er blevet indberettet til SKAT, skal også registerets i det nye register.
Selskaber skal ligeledes indberette oplysninger om skattefri omstruktureringer, der er vedtaget i 2002-2013, og som har betydning for anvendelsen af underskuddene.
Det er afgørende, at selskaber mv. i god tid inden fristen den 1. august 2015 får et overblik over hvilke oplysninger, der skal indberettes til SKAT, således at skatteunderskuddene ikke mistes.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →