Artikel
Regeringen vil indføre international omgåelsesklausul m.v.
Kromann Reumert
02/02/2015
Regeringen sendte den 26. januar 2015 et lovforslag i høring med henblik på at indføre en international omgåelsesklausul, regler om beskatning af stiftere af trusts og at ændre reglerne for bindende svar om værdiansættelse af aktiver. Lovforslaget er en udmøntning af regeringens aftale med et flertal af Folketingets partier om at styrke indsatsen mod skattely.
INTERNATIONAL OMGÅELSESKLAUSUL
Med lovforslaget indføres en omgåelsesklausul i ligningslovens § 3 rettet mod grænseoverskridende transaktioner. Bestemmelsen skal forhindre, at moder-/datterselskabsdirektivet, rente-/royaltydirektivet, fusionsskattedirektivet og de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået, misbruges til at omgå beskatning i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner og arrangementer.
Efter den nye omgåelsesklausul vil der foreligge omgåelse, hvis et eller flere ikke-reelle arrangementer, hvor hovedformålet eller et af hovedformålene er at opnå en skattefordel, virker i strid med direktivernes formål om at fjerne international dobbeltbeskatning samt resulterer i dobbelt ikke-beskatning af skatteyderen. I disse tilfælde vil skatteyderen blive nægtet de fordele, der ellers følger af de tre direktiver eller en af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne indgået af Danmark. I de tilfælde vil en ellers skattefri disposition være skattepligtig i Danmark.
Omgåelsesklausulen, der er foreslået i forhold til EU-direktiverne, er formuleret anderledes end omgåelsesklausulen, der er foreslået i forhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Det skyldes, at man med omgåelsesklausulen i forhold til EU-direktiverne ønsker en formulering, der er så tæt som mulig på den, som er anvendt i moder-/datterselskabsdirektivet. En anden årsag er, at man i forhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne ønsker en formulering, der er tæt på de fremtidige klausuler i overenskomsterne i overensstemmelse med OECD's anbefalinger.
Det fremgår dog af bemærkningerne til lovforslaget, at de to bestemmelser ikke indholdsmæssigt vurderes at være væsentligt forskellige.
Lovforslaget rejser en række væsentlige spørgsmål. Eksempelvis er det uklart, om skattefrie omstruktureringer, som er gennemført efter det objektive system i fusionsskatteloven og aktieavancebeskatningslovens § 36 (dvs. uden tilladelse fra SKAT), kan blive skattepligtige, uanset at de særlige værnsregler, som gældende for det objektive system, er overholdt.
Omgåelsesklausulen forventes at få virkning for transaktioner, arrangementer eller serier af arrangementer, der gennemføres fra og med den 1. maj 2015.
TRUSTS
Med lovforslaget indføres en bestemmelse i ligningslovens § 16K. Efter denne bestemmelse vil en fysisk person, der stifter en trust eller en lignende enhed, blive beskattet af trustens indkomst, som om stifteren stadig havde adgang til den indskudte formue. Tilsvarende vil reglen finde anvendelse, hvis trusten er stiftet af eller indskuddet i trusten er foretaget af et selskab, som kontrolleres af den fysiske person. Den fysiske person vil herefter være skattepligtig af trustens indkomst.
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse for både fuldt skattepligtige personer, der altid har været fuldt skattepligtige til Danmark, såvel som fuldt skattepligtige personer, der flytter tilbage til Danmark, og som inden for de seneste 10 år har stiftet eller foretaget indskud i en trust uden at være skattepligtige til Danmark på stiftelses- henholdsvis indskudstidspunktet.
Stifteren vil kunne blive fritaget for beskatning, hvis trustens midler alene anvendes til velgørenhed eller pensionsformål for en større kreds af personer, eller hvis trusten virker som et investeringsselskab.
Efter lovforslaget skal bestemmelsen have virkning for trusts, der stiftes, eller som der foretages indskud i, fra den 1. juli 2015 eller senere.
VÆRDIANSÆTTELSE AF AKTIVER
Efter lovforslaget ændres skatteforvaltningslovens § 25, så et bindende svar om aktivers værdi skal kunne bortfalde, hvis det efterfølgende ved salg eller ud fra afkastet fra aktivet kan konstateres, at værdien af aktivet væsentligt afviger fra den værdi, der blev angivet i forbindelse med det bindende svar.
Væsentligt defineres efter lovforslaget som en kombination af en procent- og en beløbsgrænse. Værdtilvæksten anses for væsentlig, hvis den udgør mindst 1 million kr. og er mindst 30 % højere end den angivne værdi i det bindende svar. Afviger aktivets værdi således væsentligt fra værdien, som er angivet i det bindende svar, vil SKAT i sin ansættelse ikke være bundet af det bindende svar. SKAT skal i den forbindelse sandsynliggøre, at den nye værdi ville have været en mere retvisende værdi for aktivets værdi på tidspunktet for afgivelsen af det bindende svar.
Derudover foreslås det, at bindende svar om aktivers værdi maksimalt skal være gældende i 6 måneder regnet fra modtagelse af svaret.
Det foreslås, at ændringen vil gælde for bindende svar, der afgives den 1. juli 2015 eller senere.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →